Budujemy-pełno-kadłubowy-model-ESA-9

Model JAK-3 do lotów ESA z EPP

W tym artykule złożymy model JAK 3 do lotów ESA z materiału EPP. Model został zakupiony bezpośrednio u producenta: http://www.lm-model.cz Nie jest on tani, lecz zależało nam na modelu z pełnym kadłubem.

Jest to pełno kadłubowy model, o rozpiętości 850 mm, długości 740 mm wykonany z EPP.
W komplecie dostajemy
- pełny malowany kadłub
- malowane skrzydła z wklejonym wzmocnieniem (nie sklejone)
- malowany statecznik poziomy i pionowy
- elementy kabiny i osłon z EPP (malowane)
- drobne elementy do montażu

Budujemy pełno kadłubowy model ESA

Kolory są trochę wyblakłe, jednak ogólnie wygląda dobrze

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 2

Kadłub ma grubość 60mm

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 3

Tutaj po sklejeniu skrzydeł, następuje pierwsza przymiarka do wyglądu całości

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 4

Po wycięciu wnętrza kadłuba oraz wycięciu otworu w skrzydłach na serwo, następuje sprawdzenie czy pasuje i jest wystarczająco miejsca. Kadłub z racji swojej grubości nie wymaga wzmocnień z prętów węglowych. Po spasowaniu wszystkich elementów wnętrza, dokleję wcześniej wycięte elementy kadłuba.

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 5

Zdjęcie mocowania serwa steru wysokości. Wydłubane wnętrze i wpasowane na wcisk serwo. Długą wykałaczką zrobiony został otwór w kadłubie do statecznika poziomego celem włożenia bowdena
W modelu tym całość wyposażenia mozna schować do kadłuba, przez co bedzie on bardziej realistyczny, a dalej pozostanie modelem ESA dosyć odpornym na urazy.

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 6

Tutaj już z przyklejonymi statecznikami, została wklejona dźwignia łącząca lotki statecznika poziomego (dość ciężka z drutu 2mm), statecznik poziomy oryginalnie posiadał wklejone wzmocnienie wzdłużne. Lotki statecznika chodzą bardzo blisko statecznika pionowego, boję się że mogą w czasie lotu zahaczać (coś muszę z tym zrobić)

Zastanawiam się tylko jak najlepiej wmontować silnik aby miał dobrą wentylacje i aby był nie widoczny. Mam zamiar założyć śmigło z kołpakiem. Silnik jeszcze nie wiem jaki.
Myślę czy nie założyć lżejszy pakiet i słabszy silnik czy dopakować mocy i zrobić ciężki model

Dziś przyszedł czas na skończenie modelu Jak-3.

Praca była łatwa i bezproblemowa, napęd z regulatorem z modelu Spitfire z GWSa (był po małej kraksie), od niego też jest kołpak.

A tak wyglądają efekty pracy.

Budujemy pełno kadłubowy model ESA 7 Budujemy pełno kadłubowy model ESA 8 Budujemy pełno kadłubowy model ESA 9 Budujemy pełno kadłubowy model ESA 10